Procedury administracyjne

Refundacja podatku VAT dla odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r.

 

Nazwa procedury

przyznanie refundacji podatku VAT wynikającego z opłaconej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01.01.2023 r. – 31.12.2023 r. oraz w okresie od 01.01.2024 r. do 30.06.2024 r.

 

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o przyznanie świadczenia - refundacji podatku VAT wynikającego z opłaconej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01.01.2023 r. – 31.12.2023 r. oraz w okresie od 01.01.2024 r. do 30.06.2024 r. do odbiorcy paliw gazowych.

  2. Dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
  • oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  1. W indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.

  2. Faktura dokumentująca dostarczenie paliwa gazowego do wnioskodawcy w okresie wskazanym we wniosku.

  3. Dowód uiszczenia zapłaty za fakturę określoną w pkt 4.

W przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:

  1. Oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy.

  2. Umowę dzierżawy - w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

  3. Umowę o wniesieniu wkładów gruntowych - w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię produkcyjną.

Miejsce złożenia wniosku

osobiście:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie
ul. Polska 49
12-100 Szczytno

 


za pośrednictwem poczty:

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnie
ul. Polska 49
12-100 Szczytno

 


w formie elektronicznej za pośrednictwem:

Portalu ePUAP – http://epuap.gov.pl

UWAGA!
Jako adresata należy wskazać Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, a nie Urząd Gminy Szczytno.


Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu,
  2. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych,
  3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego.

Inne informacje

  1. Celem refundacji podatku VAT jest wsparcie gospodarstw domowych używających urządzeń grzewczych zasilanych paliwami gazowymi w formie rekompensaty w 2023 r. podatku VAT na gaz ziemny.
  2. Wniosek składa w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek.
  3. Przysługuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. oraz za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30.06.2024 r.
  4. Wysokość świadczenia to równowartość kwoty podatku VAT wynikającej z opłaconej faktury za okres objęty wnioskiem.
  5. Osoba uprawniona do świadczenia (wnioskodawca) to osoba w gospodarstwie domowym, która jest stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym na dostawę paliwa.
  6. Do wniosku o refundację podatku VAT należy dołączyć:
  • fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy obejmujący okres dotyczący wniosku,
  • dowód uiszczenia zapłaty za fakturę.
  1. Refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcy paliw gazowych w gospodarstwie domowym w przypadku gdy:

a) głównym źródłem ogrzewania są urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi;

b) wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu na osobę w gospodarstwie:

- jednoosobowym nie przekracza 2100 zł
- wieloosobowym
nie przekracza 1500 zł.

  1. Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022 r., albo po tym dniu – w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
  2. Sposób liczenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego uzależniony jest od terminu złożenia wniosku.

Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:

  • od 1 stycznia do 31 lipca danego roku  - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2021 r.,
  • od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku  - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek tj. za 2022 r.
  1. Dochód liczony jest w oparciu o wybrane przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych i uwzględnia:
  • przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,
  • dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 lutego 2023 12:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Magdalena Wojciechowska
Ilość wyświetleń: 131
07 marca 2024 09:31 (Anna Tadrzak) - Zmiana treści zakładki.
06 marca 2024 15:22 (Anna Tadrzak) - Zmiana treści zakładki.
06 marca 2024 15:20 (Anna Tadrzak) - Zmiana treści zakładki.